lørdag den 17. marts 2018

Leger med maden


Da helbredet skranter, har jeg et godt stykke tid gået andre veje.
Lyttet til min krops og især maves signaler.
De signaler var som høje råb om hjælp og uanset hvad lægen gav mig af piller
og andte *sjovt*, hjalp det bare ikke.

Derfor har jeg nu gjort mig stor umage med at lytte og forstå disse signaler.
Misfortolkninger fra min side, har de været en del af, men det går den rigtige vej.
Har det bedre og det går nu  fremad med babysteps
.
Veganer eller vegetar, har jeg ingen planer om at blive, 
men der findes mange gode opskrifter på
på retter derude ( nettet ), som jeg delvist benytter. 
Det gør mig godt, kan jeg mærke

Læste et sted om pandebrød af kikærtemel, hørfrøslim og slimede hørfrø :)

Det måtte jeg bare prøve og gav mig til at *lege med maden*
og fik dette ud af det der var i skabene

Fremstille hørfrøslim, bruge kikærtemel og de slimede hørfrø.

Uhhh jeg var så spændt, at jeg glemte at skrive ned,
hvor meget jeg brugte af hvad, men de smagte SÅ godt,
at det husker jeg næste gang, for at kunne bruge opskriften igen 
&
dele her på siden, hvis nogen skulle få lyst til at prøve.

Her er de færdige kikærte pandebrød. ( Sprøde blev de sørme også )
Spist med stor velbehag sammen med hytteost, rød peber og små tomater
( igen hvad køleskabet havde at byde på)

Kunne kun spise 2, men pyt med det. Tror den sidste smager godt kold, til frokost.

Herunder ses så mit hørfrøslim og de slimede hørfrø.
Hørfrøslimen kan bruges som bindemiddel i stedet for æg
og jeg spiser en del æg Derfor byder jeg denne nye *fætter* velkommen.

Begge dele står nu i mit køleskab og det skulle kunne holde sig i en god uges tid,
men det må jo komme an på en prøve. De slimede hørfrø blev i dag brugt i
kikærte pandebrødene , sammen med timian, olie, lidt urtesalt, revet ingefær,
revet hvidløg og selvfølgelig kikærtemel.

Stegt på panden i olivenolie med hvidløg
Næste gang vil jeg forsøge at bage dem i ovnen,
da de sugede en del olie.



Hørfrøslim :

50 gram hørfrø i 5 dl vand.
Lad det koge i 5-10 min., indtil væsken bliver tyk og *lang*
Si hørfrø fra og put det i hver deres beholder.
Jeg skoldede glas og bøtte før dette.

Nu står begge dele i mit køleskab og venter på at blive brugt.
Pizza af revne grøntsager måske = 0 mel





I et pænt stykke tid, har jeg nu levet uden at spise noget med stivelse i.
Det kan ses og mærkes. Maveskindet er nu alt for stort og
igår kunne jeg hoppe i et par cowboybukser, som har været alt, alt for små,
men jeg nænnede ikke at smide dem ud, da de var mine favorit bukser.
Godt slidte og gået til igennem en del år.
Kunne slet ikke få armene ned, da jeg opdagede det.

Håber ikke i blæser helt væk derude og kan holde varmen.
Hav en skøn weekend.

14 kommentarer:

  1. På den måde, må man gerne lege med maden. Det gør jeg også tit. Ikke fordi det helbredet kræver det, men mere fordi det er sjovt.
    Man kan lave rigtig meget lækker mad og bagværk med hørfrøslim. Der er ikke noget jeg gør noget i mere, men i mange år, var det den eneste måde at få mad på her i huset, for nogen af os.

    SvarSlet
  2. Hej Pia. *SS* Jeg elsker også at *lege med maden* og gør det ofte, men ikke på denne måde. Har altid kunnet spise alt og tåle det. Min mave tog bare imod og omsatte, Sådan er det bare ikke mere og smagsløgene er nu på ny tilvænning i form af meget mild mad. Uha, det er svært, for jeg elsker stærk og krydret mad.
    Dog nyder jeg nu at gå på opdagelse i denne nye verden. Spiser stadig lidt kød og fisk. Bare det vælges med omhu. Det vil jeg ikke undvære og maven siger STOP helt af sig selv, når nok er nok. Det giver bagslag, hvis jeg ikke tager første signal alvorligt og spiser lidt mere. Ris til egen mås nu :)
    God eftermiddag og aften hilsen herfra. Tak for dit indput.

    SvarSlet
  3. Hørfrøslim, har jeg ikke hørt om før, kun alm. hørfrø. Interessant. Iøvrigt, så ser det spændende ud, det du har tryllet frem :o)
    Velbekomme :o)

    Håber du får en god lørdag trods blæsten. Herovre stormer det en halv ~ pelikan samtidig med at det sner og fyger ...

    Knus her fra :o)

    SvarSlet
  4. Hej grl/dk.
    Jeg havde heller ikke hørt om det før, men det dukkede op ved at google lidt.
    Du kan tro de avar gode . Smagte skønt og mættede gevaldigt pga af kikærtemelet.
    Her er det også noget grimmer, grimmer vejr. Varude at gå i det igår og det tog mig flere timer at få varmen igen,
    Derfor tuller jeg rundt indendørs idag og håber på, at blæsten lægger sig. Solen var ellers fremme, men det var staig meget, meget koldt.
    Krammer til dig

    SvarSlet
  5. Sikke et spændende indlæg! Og fantastisk, at du mærker en helbredsmæssig forbedring. Pandebrødene ser super lækre ud, jeg ville blive meget glad, hvis du på et tidspunkt deler opskriften :D
    Sådan lidt udenfor kontekst, og alligevel ikke, - har jeg jo en lang fortid med mange heste. De fik jævnligt vinteren igennem kogte hørfrø. Dels for at undgå kolik og forstoppelse, dels for at rense tarmsystemet for jord og sandpartikler. Jeg sidder bare lige og undrer mig over, hvorfor jeg dog aldrig har draget paralleller til det menneskelige fordøjelsessystem :D
    Tak fordi du mindede mig om hørfrøs gavnlige virkning (også for mennesker) :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anja og tak skal du ha'. Jo, jeg skal nok skrive min opskrift og fremgangsmåde op, når jeg laver disse brød igen. De var så lækre, at de helt sikkert skal på bordet igen
      Hørfrø og deres gode egenskaber, har jeg kendt til lige siden jeg fik mit første barn. Havde problemer med at komme af med stort og i stedet for at bruge piller til at løsne op, spiste jeg hver dag en spsk hørfrø og der gik ikke k
      gang tid, før det hele kørte, som det skulle. Et godt råd jeg fik på sygehuset.
      Har også brugt hørfe´rø i meget bagværk. Set de bliver slimede, når de blev våde, men har aldrig før tænkt på det, som bindemiddel- Når jeg googler, dukker der mange spændende opskrifter op.
      Slimen skulle også kunne bruges i bagværk istedet for æg, men lt dette er stadig nyt for mig, så jeg fortsætter min opdagelsesrejse. Med mellemrum, vil jeg helt klart dele her på bloggen
      Nattesmil herfra :)

      Slet
  6. Kære Tove. Hvor er det bare fantastisk, du har det bedre. Og der findes intet så skønt i verden, som at kunne hoppe ned i ens yndlingsbukser igen. De ser så gode ud, de pandekager, du har lavet. Det er så rart at finde ud af, at verden ikke går i stå, fordi man bliver nødt til at spise anderledes. Der findes mange gode nye veje. Jeg er selv vegetar, og lige nu bliver jeg så inspireret af Dannie Druehylds gamle bog : Vild vegetarmad. I øvrigt, jeg så i Nyhederne forleden, at de første planteæg er kommet frem. Man kan købe dem i Føtex.
    Med kærlig hilsen fra Laila.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej kære Laila og tusind tak.
      Har læst om de planteæg og er spændt på, om de slår igennem.
      Åhhh den gode Dannie Druehyld. Jeg har hendes bog : Håndbog for hekse.
      Har altid spist mange grøntsager og elsker at gå tur med sankekurven, for at fremstille *krudtmad* af det jeg finder, men jeg er og bliver kødmenneske. Voksesde op på landet, hvor vi var selvforsynende med kød: Køer, grise og høns. Derfor nøjes jeg med at skære hårdt tilbage på mit indtag af kød.
      I min familie, var min morbror, tante og deres børn vegetarer og jeg husker stadig visse måltider, hvor hver bid voksede i munden på mig, men tiderne har ændres sig og der findes SÅ mange gode opskrifter nu, som jeg kan vælge imellem + tilpasse mit behov. Min familie levede efter syre base teorien, som var helt ny for ca 50 år siden. Julia Vøldan blev kendt for hendes opskrifter og kurophold . Hun var en spændende dame at møde. Hun besøgte med mellemrum min vegetar familie :)
      http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1977/sprog=1/grp=8/menu=10/

      Her skinner solen, men det er stadig pivende koldt. Ud vil jeg dog, så på med de lange uldne og masser af tøj. Det er jo så smukt derude. Det vil jeg ikke gå glip af idag.
      Mange smil og hilsner fra Tullehuset

      Slet
  7. Tak for dine gode ord, Tove. Og ja, vejret er himmelsk ! Jeg håber, du fik en dejlig tur ud af det. Det lyder som en dejlig måde, du er opvokset på, en famile med plads til forskellighed - og ude på det skønne land. Og hvis jeg havde sådan et lille landbrug og Danmark var fyldt med dem, er det heller ikke sikkert, jeg ville være vegetar. Jeg er det, som en protest mod de leveforhold landbrugsdyr har i dag. Tak for den skønne fortælling om Vøldan ! Jeg synes om, den måde hun ser på sygdom og helbredelse på. Og gode gamle Dannie ! Du må besøge hende engang. Så hyggeligt du også har hendes bog. Den er guld værd ! Varmeste hilsner sendes til dig, fra Laila:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kære gæve kvinde. Vi er enige. Jo, jeg spiser kød, men er ogsåkræsen med, hvor det kommer fra og oksekød, spiser jeg ikke mere pga de gasser de udlader.
      Mit barndomshjem var et lille landbrug og mine forældre gik meget op i dyrevelfærd. Deet og meget andet fik jeg med hjemmefra. Desværre er en stor del af landbruget nu blevet svær at være i for landmændene. De bliver klemt fra alle sider. Slv de økologiske landbrug vookser sig til store fabrikker. Vi har en her i områet, som netop er fabrikagtig på trods af, at de dyrker økologisk. Axel Månsson. Johhh han gør det godt, meeeeeen størstedelen af hans arbejdskraft kommer fra udlandet. Sæsonarbejdere fordi ingen her i landet vil høste feks salat i silende regn.
      Tak for dit skønne indput. Jeg nyder at læse dine kommentarer, som er meget lærerige

      Slet
  8. Hvor er det dog dejligt, at du har fået det bedre. Det er så godt, du lytter til din krop <3 Kram <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Louise. Det går langsomt fremad, men hellere det, end baglæns :)

      Slet
  9. Spændende indlæg. Håber du snart leger med maden igen

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha, Ellafanta. Jeg leger med maden næsten hver dag. For det meste går det godt, men der er også dage,hvor det går knapt så godt. Hel ny verden for mig at fumle rundt i, men spændende og lærerigt

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet