torsdag den 12. april 2018

Mosekonen har tullet rundt i køkkenet




Små knæk-kikse-hapser uden mel  :
(Denne opskrift er brugt som udgangspunkt )



  1. 1 dl hørfrø > malet til mel ( Mini hakker )
  2. 1 dl solsikkefrø > malet til mel ( Mini hakker )
  3. 1 dl græskarkerner
  4. 2 dl solsikkekerner
  5. 2 dl sesamfrø
  6. 1dl hørfrø
  7. 2 spsk havregryn
  8. 12 hasselnødder + 12 mandler > malet til mel ( Mini Hakker )
  9. 1 1/2 spsk agave honning
  10. 1 1/2 spsk olivenolie.
  11. ca 3 dl vand
Alle tørre dele blandes sammen først og vand tilsættes lidt af gangen.
Trækker lidt tid.
Tynde kiks : del dejen i to portioner. ( Det har jeg gjort denne gang.
Tykkere kiks : brug hele portionen.

Læg dej på et ark bagepapir med endnu et ark bagepapir over og rul tyndt ud.
Drys evt med nigellafrø ( brugt på disse ) eller sesam frø
Fjern det øverste ark bagepapir, træk det andet ark med dejen,
over på en bageplade.

Bag i  forvarmet ovn ved 160 grade i ca 30 min, tag det ud af ovn og
 skær i mindre stykker ( brugte pizza skærer ) Skil kiksene fra hinanden.
Sæt det tilbage i ovn og bag færdig i ca 25 min. ( skal være helt sprøde og knasende )

Lad dem køle helt af, før de puttes i en lufttæt dåse.

Små knasende hapser til børnenes madpakker, til skovturen eller 
bare en hygge mundfuld, når lækkersulten banker på.

Jeg nyder mine med humus eller pesto,
men vil forsøge mig med en hjemmelavet nutella til børnebørnene :)

Hjemmelavede müsli-bar :
( Denne opskrift er brugt som udgangspunkt )


  1. 159 gr blanding af hasselnødder og mandler. Hakket ret fint i mini hakkeren. Groft til voksne)
  2. 120 gr kokos mel
  3. 159 gr havregryn . Fine denne gang, men foretrækker de grove
  4. 50 gr græskarkerner
  5. 59 gr hørfrø
  6. 50 gr solsikkekerner
  7. 50 gr sesamfrø
  8. 100 gr tørret frugt ( ananas, papaya og rosiner
  9. 1 dåse kondenseret mælk
  10. 2 spsk agave honning
  11. Evt hakket chokolade. Det havde jeg ikke.

Rør de tørre dele godt sammen, tilsat en dåse kondenseret mælk og honning.
Det hele røres grundigt sammen
Tænd ovn på 130 grader imens blandingen hviler lidt.

Beklæd ildfast fad med bagepapir.
Fads mål : L : 30 cm, B : 20 cm. Højde : ca 5 cm.

Hæld müslei massen i formen og pres det godt sammen.
Glat massen ud med dejskraber dyppet i vand.

Før bagning

Bag i midten af ovnen vd 130 grader i 1 time.
Skru op til 150 grader og bag 15 min mere.

Efter bagning

Tag det ud af ovnen, vip over på rist med bagepapir
og sæt det til afkøling i køleskab.

Når det er koldt nok, skæres kanterne af, hvis det føles nødvendigt.

Små bidder müsli-bar til børnebørnene

Det fraskårne til mig og den smule smulder der blev, blev puttet i min frokost skyr.


Skær i passende stykker ( voksen eller børne stykker )

Køl yderlige af = helt,helt kold og put stykkerne i en lufttæt dåse.

Opbevar i køleskab, spis og nyd dem.

De er gode som mellemmåltid, lille forkælelse i børns / voksens madpakke,
ren energi før træning og meget mere.

Prøv dem. Forkæl dig selv eller nogen du holder af.
Velbekomme


Knækbrød med mel :
  Denne opskrift er brugt til disse lækre knækbrød.

Mel jeg har brugt :
Groft spelt mel, grahamsmel og lidt sigtet speltmel.
Pas på. De kan være  meget vanedannende :)



Knækbrød med hytteost


&
Knækbrød med hjemmelavet humus og hjemmelavet chokolade-smøre-pålæg.
Humus er lidt grøn i det, da jeg har puttet tang i
og smøre-pålæg har rum for forbedringer, men det smager godt.


Det meste skal om til min søn, svigerdatter og børnebørnene,
da jeg ikke må få det endnu.

Velbekom og god fornøjelse med bageriet, hvis i får lyst til at prøve.

Nu kalder strikkepindene og min sofa,
men før jeg smutter, skal der lyde en kæmpe tak til Louise,
fordi hun var klar med hjælp til mine dårlige, ømme fingerspidser
og mine sprukne hæle. Straks postede hun hjælp, da hun så mit *jammer* på FB
Der skal bare smøres igennem i aften.
TAK søde

Ha' en dejlig aften derude

8 kommentarer:

  1. Det ser super lækkert ud,bliver helt sulten(også selv om det er først på dagen😊)
    Rigtig god weekend😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Laila, det er lækkert Laila og jeg undskylder for at have skabt en sult hos dig så tå tidligt. *SS*
      God weekend til dig

      Slet
  2. Nam, nam... så veldig god :-)) Jeg har i ovn småkake... og det er veldig bra å lage noen flatbrø til :-)))
    Takk for bilder, takk for oppskriftene. Jeg liker :-)) Klem og hilsen til deg. God helg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhmmm småkager er bestemt godt, men lige for tiden tåler jeg ikke sukker og hvidt mel, derfor søger jeg alternativer. Dejligt du kan li opskrifterne. God weekend til dig Viola

      Slet
  3. Mums! Det skal nok vække lækkersulten i det lille hjem
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg får fornøjelsen af at spise dem alle selv, men det gør ikke noget, for jeg kan li dem alle. Haps haps.
      knus til dig

      Slet
  4. Næh, hvor ser det lækkert ud :) De opskrifter må afprøves.
    Rigtig god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhh det lyder godt. Glad for, at du kan bruge opskifterne.
      God weekend til dig og dine kære

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet