torsdag den 3. maj 2018

Forårs-hilsen og lidt krudtmad


Lille bitte forårs hilsen her fra Tullehuset,
hvor det handler om planter eller noget lavet med planter.
Mest vist i form af billeder.

(Tak for tålmodigheden. Nu er der åbnet for kommentarer igen)

Dagens frokost. Rigtig krudtmad

Små grove kiks med hjemmelavet friskost = drænet græsk yogurt ( 2 % ) og masser af friske krydderurter

Kastanjen danner lys

Smuk ukrudt

Opstart til og færdig grøn humus


Findelt tang

For mig, indtil nu. Bedste olivenolie jeg har smagt

Lille mellemmåltid med den grønne humus som dip

Når jeg laver humus, laver jeg den i en lind version, da den bruges som dip til rå
eller kogte grøntsager, som en slags sovs.

Optakt til krudtmad = vafler med ukrudt fra haven
Frisk ramsløg og løgkarse

Brændenælde samlet og skyllet i det gamle dørslag ( arvestykke jeg elsker )

Store fine lysegrønne vafler der bare mætter så meget, at jeg kun kan spise en halv.
Opskrift kan jeg desværre ikke komme med, da alt er taget på slump. :
Æg, kikærtemel, grove havregryn malet til groft mel, salt, peber, lidt olivenolie
og alt det indsamlede ukrudt blendes til en tyk dej sammen med vand

Haps, haps

Lille vest på pindene. Garn er lammeuld jeg har plantefarvet

Her sker der en del forandringer og jeg har svært ved at følge med mentalt,
men går alt som jeg håber på, vil i være nogle af de første der får det at vide.

Tak fordi i er derude
og fortsat god uge i det smukke lysegrønne forår

19 kommentarer:

  1. Jeg har flere gange prøvet at skrive en kommentar, men kan ikke få lov, og kan ikke finde nogen mailadresse på dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia.
      Ja, du har ret. Jeg lukkede for kommentarer, da jeg ikke helt vidste hvad jeg skulle, men jeg fortsætter med at blogge indtil videre. Så må vi se hvad tiden bringer.
      God dag til dig

      Slet
    2. PS. Mailadressen har jeg valgt at slette herinde, da jeg pludseligt fik en hulens masse spam mails.

      Slet
  2. Det lykkedes nu :-) men der stod, at det kun var medlemmer af bloggen, der kunne kommentere.

    Det jeg skrev, da du meddelte at du måske ville stoppe, eller holde en pause, skrev jeg flg.

    Det er jeg ked af at læse, og det er selvfølgelig din egen beslutning. Jeg selv traf den samme beslutning for næsten to år siden, af nøjagtig samme to årsager, men jeg savnedede det så meget, så jeg vendte tilbage, og er nu bare mindre aktiv, både som den skrivende og den læsende person. Min tid er desværre ikke til at være så meget på, med job, det virkelige liv osv. (Er lige vendt hjem fra en uge på Gran Canaria, hvor der stort set ikke var netforbindelse) men din blog er en af de første der bliver læst, netop fordi den er alsidig, det er de blogge jeg holder allermest af.
    Hverdagslivet på godt og ondt, uden at det bliver for ensformigt, så jeg håber du holder ved og pipper lidt her og der.

    Dejligt at se livstegn fra dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh tak Pia. Jo jo, jeg pipper videre . Smiler bredt

      Slet
  3. Billederne fortæller en masse. Dejligt
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære ven. Jeg havde ikke mange ord i mig denne gang, så jeg er bare så glad for, at du får noget ud af billederne.
      Knus til dig

      Slet
  4. Kære Tove. Ih, sikke skøn mad ! Du bliver da selv til krudt, snarest igen !
    Og hvor er den rørende, den lille dybrøde vest. Den kommer til at bringe glæde ! Hvilken plante gir sådan en farve ?
    Jeg sender dig sol fra Fyn. Alt skal nok blive godt. Med kærlig hilsen fra Laila.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laila. Jeg er stor fan f at bruge fra naturens spisekmmer, men jeg er ikke krudtet af endnu. Desværre går det for langsomt fremad på det punkt, men ellers går det godt.
      Planten jeg har brugt til at farve garn med, er en jeg hr købt mig til. Kraprod er navnet og den farver så flot og flittigt. Et farvebd med den, kan jeg anvende 4 gange og tilslut bruges det sidste sammen med feks birkeblade. Giver en fin frve også. Nu er der snart birkeblade at samle af igen. Ny portion skal høstes, tørres og gemmes til senere og kommende farvebade.
      Hav en skøn og vidunderlig weekend, du herlige kvinde

      Slet
  5. Sikke en dejlig forårshilsen <3
    Jeg er vild med din måde at fortælle på med fotos <3
    Jeg ønsker dig en vidunderlig weekend <3
    Kram <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh tak kære Louise. Glad for, at du kunne bruge min billed-fortælling, for jeg kunne ikke lige finde de rette or på skrivende tidspunkt.
      Krammer til dig

      Slet
  6. Skøn mad du får lavet.
    Du er ret god til at tage lækre billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha Ellafanta. Det er lækker mad, men desværre leger jeg igen så meget med maden, at jeg ikke kan bringe opskriften videre.
      Smil fra Tove

      Slet
  7. Dejligt med et pip fra dig :)
    Hvor ser din mad lækker og farvestrålende ud. Skøn ide med naturens grønt i vaflerne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anja, det er dejligt at være tilbage. Kunne slet ikke undværre jer derude i blogland. At give op, er ikke fremmende for blog-livet, som desværre aftager. Endnu en grund til at fortsætte.
      Jeg er bare vild med at bruge naturens grønt. Kender langt fra alle spiselige vilde planter, men bruger af dem jeg er 100% sikker på

      Slet
  8. Bildene taler sitt eget språk!

    Riktig god søndag fra Ingunn

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Ingunn og i lige måde. Håber i har fint vejr. Her er det nærmest sommervejr.
      Smil fra Tove

      Slet
  9. Er så glad for at du fortsætter..din blog er bare så nede på jorden, jeg er vild med den !
    Ramsløg har jeg plukket også..så der er lavet salt, pesto og olie af dem ..såå lækkert og enormt smagsfuldt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita og tusind tak for de varmende ord. De betyder meget for mig. TAK. Ejjj hvor dejligt, at du også har været i gang med at lave *krudtmad*. Du har helt ret i, at det smager skønt. I år får jeg ikke lavet salt og olie med ramsløg, men har gjort det andre år og forstå godt din glæde og nydelse ved resultatet.
      Naturen er bare så gavmild.
      Godmorgen smil herfra til dig

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet