fredag den 24. april 2015

Grønt er godt

Da jeg stødte på denne hyggelige
og meget inspirerende blog igår, må det have sat sine spor i mig.

Dagen begyndte med en te, lavet på friske brændenælder + frisk ingefær.


Lysten til mere krudtmad ville ikke slippe mig
Der blev samlet
lidt sammen af ukrudtet i haven + fundet det frem,
der var at gøre med i køleskabet, til en slags forårs-frokost-suppe.
Meget hverdagsagtig suppe, men hva gør det, når bare det er sundt,
velsmagende og mættende. 
Heldigvis er der mer' og jeg slipper for at lave aftensmad.

Friske ramsløgs blade og topskud fra brændenælde fra haven

Udover det godt skyllede, finthakkede ukrudt, er der : 
2 gulerødder
1 halv broccoli ( også stokken )
revet frisk ingefær
1 håndfuld fuldkornspasta
1 pakke hamborgryg skåret i små tern
ca 1 l vand
lidt hjemmelavet urtesalt
og 1 hønse bullion terning

Klar, parat, start....spis.

Det smagte skønt.
og imens jeg har siddet her og skrevet, er solen begyndt at kigge frem.
Herligt!
Vi smutter i haven, Luna og jeg.
Hav en dejlig dag

8 kommentarer:

  1. Miri er fantastisk til at inspirere til den slags :) ligesom du er det ;) jeg selv er bare en kylling til at tage ud og samle ind, er bange for at tage forkert og få giftigt stads med hjem, så til nu er det kun ramsløg jeg rigtig tør, hvis ellers vi kunne finde det :) skvalderkål har vi til gengæld meget af her i haven, er det de friske skud man bruger eller kan de også bruges senere, ved du det Tove? For ville gerne prøve dem i salat når vi har så meget af det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Skvalderkål kan du bruge til mange ting og de små spæde skud smager bedst, synes jeg, så pluk du bare løs. Du kan bruge dem i boller, tærter, æggekage, salat og lave pesto af dem. Prøv at google opskrifter med det og mange flere vil dukke op.
      Det vil jeg glæde mig til at læse om og jeg er sikker på, at dine børn vil synes det er sjovt, at være med til at plukke + tilberede.

      Slet
    2. Ihh! det må virkelig prøves :) Tak for svar søde :)

      Slet
    3. Åhhh det er da det mindste jeg kan gøre. Vil glæde mig til at læse om det på din blog, hvis i får noget godt ud af det og hvem ved. Måske oplever i samme glædesbobler, som jeg gør, når der samles ind i naturens spisekammer.

      Slet
  2. Hold da op! Det ser lækkert ud
    God weekend til jer. Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, du kan også tro det smager godt.
      God weekend til dig.
      Knus

      Slet
  3. Det er ret spændende med "ukrudt" i maden!
    Det kunne være, at jeg skulle finde noget at bruge skvalderkålen til - den har jeg nemlig en del af i haven ;-)

    Rigtig god weekend til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh ja, gør det endeligt. Ud over, at det er spændende med ukrudt i maden, er det også en herlig måde at lave mad på + billig form for vitaminer. Skvalderkål er fuld af gode vitaminer og mineraler.
      De kan bruges i mange slags mad, som jeg nævnte til Karina. Eller put nogen i snobrødsdejen.
      Google det og mange spændende sider med forslag dukker op.
      God fornøjelse med høsten af dine skvalderkål og god weekend

      Slet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet