lørdag den 15. november 2014

Og så rokker vi igen

Som tidligere nævnt, var min Hjerm-rok gået i *baglås*.
Tentrissen sad fast !!!

At leve uden en rok der funker, kan jeg ikke og søgning efter en brugt blev sat ind.

Fandt hurtigt en, som lå indenfor rimelig køreafstand og
i et pænt prisleje.

Rokken blev beset igår og kom med mig hjem.


Flot rok med skøn historie bag.
Uhhh hvor jeg elsker, når tingene har historier med sig og den kører super godt.


Rokken er lavet på bestilling til en ældre mand,
som ville spinde i angorauld fra egne kaniner, da han gik på pension.

Konen spinder ikke og valgte nu at sælge denne smuksak.

Før jeg kører derfra, spørger hun. om jeg ikke vil have en lidt
angorauld med, da hun ikke har noget at bruge det til.

Jeg tabte skuffen, da hun kom tilbage og udbrød : '' LIDT''

En mindre kasse og en kæmpe kasse dukkede op
med det fineste hvide angorauld.
( Nu er der ingen vej udenom. Må bare se at få lært at spinde i angora uld )



Den ældre mand havde passet sin rok rigtig godt.
Måske en anelse for godt.
Den trængte til en grundig rengøring og bærer stadig
tegn på grundig brug af vaseline ( det smører vi de bevægelige dele med ),
men
de små skønhedstegn på grundighed, som feks herunder,
 kan jeg sagtens leve med.


Her slutter historien ikke om rokkeriet i Tullehuset.
Den dumme tentrisse på Hjerm-rokken skulle have en chance mere.
Af skulle den, om så min søn skulle bruge vold.

Så måtte jeg jo få en ny drejet, hvis og så fremt.

Ingen grund til flere spekulationer.
Han tog den nærmest i et snuptag og jeg har nu 3 meget velkørende rokke.
( Jeg havde strammet mere og mere, da jeg liiiige havde glemt,
at alt på en rok er modsat )

Hjerm-rokken, rokken med historie og en Asford rok.
Mon ikke jeg skal til at sælge ud, for at skabe plads i mit lille bitte hus.

Under vores hyggelige besøg hos søn, svigerdatter og børnebørn,
gik Hjalte, Luna og jeg ned på Hjaltes værelse for at lege.

Sangbogen : ''De små synger'' kom frem.
Hjalte elsker at synge, danse dertil på hans egen skønne måde
 og denne pænt tonedøve bedstemor synger gerne.

Børn er heldigvis ligeglade med, om tonerne rammes,
men det blev tilsidst for meget for Luna. 
Griner bredt.

Hun gav sig pludseligt til at hyle og fortsatte hver gang jeg sang,
til stor morskab for de unge forældre, der puslede ude i køkkenet.

NÅ, nu skal vi snart i skoven og så skal den nye brugte rok 
have lov til at bestille lidt, når der hentet brænde ind.

Hav en skøn Weekend


15 kommentarer:

  1. Det var dog den sødeste historie om en rok.
    Jeg venter spændt på angoraulden. Du er (vistnok) den fødte spinder, så mon ikke den uld også bare bliver fantastisk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er SÅ glad for min nye rok og nyder synet af den. Glæden over, at jeg fik den med hjem, historien om den, ulden fra mandens kaniner. Jo, jeg føler der er vundet i lotteriet. Øver nu på at spinde i angorauld. Der fulgte noget med den første rok jeg købte. Det er altså ikke vildt nemt. Ulden er utrolig levende og glat, men nu må vi se, om det lykkes mig at knække den kode :)

      Slet
  2. Spændende! Hvor ser det delig blød ud den der angorauld
    :-). Hi-hi! Enhver synger med sit næb
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Angorauld er bare meget, meget blødt og levende. Bare det at lukke kassen op, så flyver det nærmest ud af den. Jo jo, vi sang skam nok så hyggeligt. Hjalte synes kun det var sjovt, at Luna sange med.

      Slet
  3. Det er en smuk rok du har købt og en spændende historie der følger med den.. Man bliver så glad når det kan lykkes at købe ting andre også har sat pris på at bruge. Jeg købte for mange år siden en rok der ligner din nye, til min datter der gerne ville lære at spinde på rok i stedet for på hånd teen..
    Og sikke uld, det ligner ulden fra angora kaniner så glæd til garnet det er det blødeste lækre strik man kan røre ved.
    Børn er skønne og dejlige og komplet ligeglade med om der bliver sunget med de forkerte toner..
    En rigtig dejlig resten af weekenden til en travl rokkende mosekone.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også bare så glad for denne rok. Den er noget mere udført, end min Hjem rok og Asford rokken. Kører perfekt.
      Jo, ulden er fra Angora kaniner, som manden selv avlede og klippede uld fra. Konen, som havde mistet sin mand, kunne jeg ærligt love, at jeg nok skulle passe godt på rokken. Det var i det hele taget en stor oplevelse at besøge hende og få historier med fra deres liv sammen, om rokken g ulden. Der var strikket meget til deres børnebørn i det angorauld, hendes mand spandt.
      Det er rigtigt nok, at børn er ligeglade med, om tonerne rammer og det skal helt sikkert udnyttes, indtil de ikke gider mere.
      Min søn fortalte, at Hjalte havde startet næste dag med at gå trallende rundt i huset.

      Slet
  4. Det ser da ut til å være en utrolig fin rokk, og du spinner nok angoragarn så lett som bare det. Jeg synes det er vanskelig å spinne, men jeg gleder meg til å se garnet ditt.

    Riktig god lørdagskveld fra Ingunn

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh tak for tilliden Ingunn, men det driller mig nu lidt, det der Angorauld. Heldigvis kan jeg blive stædig, så jeg opgiver ikke. Det smukke hvide Angora uld jeg fik, skal bruges. Øvelse, må være vejen frem.
      Smil fra Tove

      Slet
  5. Ahh så hyggelig - jeg kjøpte meg en rokk også, men jeg må prøve masse :-)))) Sist høstferie i oktober jeg kjøpte en snelle og vil arbeide med snelle og håper etterpå - det er veldig bedre med spinne. Jeg ønsker deg masse glede med angora-spinne. Det ble et deilig garn.
    Hilsene sender deg Viola. Ha en fin søndag fortsatt. klem fra meg

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er bare SÅ hyggeligt at spinde. Dejligt, at også du hygger dig med det. Mit ordudvalg er vist for småt, for jeg har ingen ide om, hvad en snelle er. Mon du kigger forbi og fortæller om den, for nu er jeg nysgerrig :)
      Tusind tak for kommentar Viola og god ny uge til dig

      Slet
  6. Jeg kender en som spinder med angorauld og jeg siger dig bare det lækreste garn der bliver ud af det. Det er SÅ blødt. Sjovt at Luna sang med, jeg kan godt forstå at forældrene morede sig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg strikker nu i det første håndspundne angora uld. Lille prøve jeg spandt af noget uld, som fulgte med min første rok. Det er bare SÅ blødt. Det bliver kun til et lille tørklæde, men det vil lune godt, når vi færdes i skovene. Jeg skal først lige lære denne rok at kende og blive dus med den. Det tager altid lidt tid, men pyt med det. Hygger mig meget i dens selskab sammen med Luna.

      Slet
  7. FOR en flott rokk - og så er det jo SÅ fint at noen fremdeles behersker spinnekunsten!

    God natt ønskes deg, fra meg i nabolandet i nord

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Torunn for din fine kommentar. Jeg er så glad for, at jeg fik det vist og nu kan sidde og hygge mig i timer, til rokkens lyd.
      God morgen til dig i det nordlige naboland :)

      Slet
  8. Mon ikke Luna *agerede* musik ~ instrument ... ? Synes jeg kan se filmen for mig :o)

    Ha' en god ny uge.
    Hilsen her fra.

    SvarSlet

Uhhhh, hvor det luner.
Helt ud i tæerne, når du smider en kommentar.
Tak fra hjertet